Sinaxa Romanilor Sinaxa Abc Sinaxa Apologetica Sinaxa Istorica Sinaxa Familiei Sinaxa Copiilor Sinaxa Medicala Sinaxa Pelerinilor Sinaxa Iconarilor Sinaxa Psaltica Sinaxa Trup si Suflet Sinaxa Trup si Suflet



Doamne ajută! Bine ai venit în cadrul Sinaxei.
Te rugăm să îți creezi un cont nou sau să te autentifici în secțiunea din dreapta.
După înregistrare poți contribui cu articole noi în cadrul Sinaxei.


Pagina 1 din 24012345102030...Ultima »

de agaton

Istoria Bisericii Ortodoxe 3

11:06 am, ianuarie 12, 2014 în Istoria Bisericii Ortodoxe de agaton

Intemeierea Bisericii crestine

La inaltarea Mantuitorului la ceruri, credinciosii lui formau doua grupuri: unul la Ierusalim in numar de 120 (Fapte 1,15) si altul in Galileea de peste 500 (I Cor. 15) cu toti asteptand sa fie botezati cu Duhul Sfant.
La Ierusalim, Apostolii s-au suit impreuna cu Fecioara Maria in incaperea de sus, unde se adunau de obicei si au completat numarul lor, alegand prin sorti, in locul lui Iuda Iscarioteanul, pe Matia – unul dintre credinciosii care urmase tot timpul ciuvantul si activitatea Mantuitorului.
La originea Bisericii crestine, infiintata de Sfintii Apostoli dupa invatatura si cu puterea Mantuitorului, sta un fapt extraordinar: Pogorarea Sfantului Duh asupra lor.Dupa zece zile de la Inaltarea Mantuitorului la ceruri, la sarbatoarea Cincizecimii, Apostolii se aflau cu totii impreuna, in acelasi loc si asupra lor S-a pogorat puterea Sfantului Duh in forma de si le-a daruit puteri si haruri supranaturale pentru indeplinirea misiunii lor dumnezeiesti in lume.
In urma acestui eveniment extraordinar, Sfantul Apostol Petru, plin de curaj si indrazneala, a tinut multimii de iudei si prozeliti o cuvantare inflacarata, in care avem un tip de predica apostolica. El le-a binevestit ca IIsus Nazarineanul, cunoscut de ei prin puterile, minunile si semnele pe care le-a facut Dumnezeu prin El, pe care ei L-au omorat, a inviat, S-a inaltat la ceruri si a implinit fagaduinta primita de la Tatal de a revarsa asupra lor Duhul Sfant. Iar ei auzind acestea s-au pocait de pacatele lor si au primit botezul in ziua aceea (Fapte 2,37 4,31).
Astfel a luat fiinta in Ierusalim, prima comunitate crestina constituita din iudei si prozeliti din Palestinasi din imprastiere. Ei<staruiau in invatatura Apostolilor si in comuniune, in frangerea painii si in rugaciune>(Fapte 2,42)
Acesti primi crestini continuau sa mearga la templu pentru rugaciune, dar constituiau o comunitate aparte, avand un cult special frangerea painii in casa.
Apostolii predicau indeosebi la templu iar cuvantul lor era intarit prin minunile pe care le faceau. Numarul cerstinilor sporea zilnic, succesul Apostolilor trezind nelinistea conducatorilor iudei (Fapte 4,2). In curand numarul cerdinciosilor, a sporit la 5000(Fapte4,4).
Apostolii sunt arestati dar Petru plin de Duh Sfant marturisete cu tarie ca Apostolii vorbesc i savarsesc toate in numele lui Iisus Hristos Nazarineanul, pe care iudeii L-au rastignit, dar Dumnezeu L-a inviat din morti(Fapte 4,10-12).
Apostolii continua sa predice, savarsind vindecari si minuni. Ei sunt arestati din nou dar sunt eliberati in mod minunat din inchisoare si mergand propovaduiesc la templu din nou. Adusi din nou in fata Sinedriului ei sunt mustrati cu mare asprime si amenintati cu moartea. Interventia invatatului si inteleptului Gamaliel le salveaza viata si spune sinedristilor:(Fapte 4,38-39)
Pentru a fi ajutati in lucrarea lor Apostolii au ales sapte barbati care sa asigure buna randuiala la mesele comune, numiti . Primul dintre diaconi purta numele de Stefan iar ceilalti sase erau: Filip, Prohor, Nicanor, Timon, Parmena si Nicolae. Apostolii s-au rugat pentru ei si si-au pus mainile asupra lor. Ei nu serveau numai la mese ci formau o treapta ierarhica, fiind hirotoniti prin punerea mainilor si rugacuine. Diaconii sint primii slujitori hirotoniti de Apostoli.
Primul dintre diaconi Stefan, vorbind iudeilor cu mult curaj despre noua credinta si-a atras ura si mania lor fiind acuzat de blasfemie contra lui Dumnezeu si calcarea legii lui Moise, fapt pentru care l-au adus pe Stefan in fata Sinedriului. In Sinedriu tine o lunga cuvantare in care face o scurta istorie a poporului iudeu, demonstrand din profetii si din evenimentele vechiului testament ca Iisus Hristos este Mesia cel prezis de ei si ca iudeii sunt raspunzatori de uciderea lui. Indata, Stefan a fost scos afara din cetate si ucis cu pietre.
Sfantul Stefan este primul martir al bisericii crestine, iar uciderea lui marcheaza primul conflict doctrinar dintre crestinism si iudaism.

de agaton

Istoria Bisericii Ortodoxe 2

12:18 pm, decembrie 28, 2013 în Istoria Bisericii Ortodoxe de agaton

Invatatura Lui, Evanghelia, itemeierea Bisericii.


Iisus Hristos a vorbit si a lucrat in numele, cu autoritatea si puterea lui Dumnezeu Tatal, a marurisit inainte Apostolilor si a oamenilor misiunea Lui dumnezeasca, a avut o viata morala de o curatie unica si incomparabila. El a dat invataturi sublime in cuvinte, parabole si imagini de o simplitate, sinceritate, adancime, frumusete si incelepciune supranaturala.
Invatatura Lui n-a fost depasita si nu poate fi depasita de nici una dintrereligiile naturale ale lumii, sau de vreun alt sistem de gandire religios, ea fiind de origine Dumnezeiasca, relevata.
Evanghelia, adica Vestea cea buna, propovaduita de Iisus Hristos, este un mesaj religios si moral, nu social politic sau economic. Prin invatatura Sa, Mantuitorul urmareste mantuirea omului, care inseamna curatirea si eliberarea lui de pacate, restaurare firii umane, reinoirea, sfintirea si indumnezeirea omului.
Ideea centrala a propovaduirii Mantuitorului este Imparatia cerurilor (Matei 3,2;4,17;10,7; Marcu 1,15). Aceasta Imparatie este inteleasa ca o noua ordine religioasa si morala a lumii. Prin credinta intr-un singur Dumnezeu, renasterea din (Ioan 3,5) prin respectarea virtutilor morale si a poruncilor divine, omul poate dobandi multumirea si fercirea chiar in timpul vietii pamantesti, iar in viata de dincolo, mantuirea si fericirea vesnica.
Desi Iisus a predicat iudeilor, invatatura Lui are un caracter universal, fiind destinata intregii lumi. El insusi incredintandu-ne de aceasta: (Matei 24,14)
In noua religie, ideea existentei unui singur Dumnezeu, nevazut, inefabil si infinit este esentiala. Exisata un singur Dumnezeu adevarat in trei ipostasuri: Tatal, Fiul si Duhul Sfant, care formeaza Treimea cea de o fiinta si nedespartita. Ideea de Dumnezeu este mult adancita prin invatatura Mantuitorului ea atingand cea mai inalta treapta a revelatiei divine. Prin Fiul Sau, prin Doamnul Iisus Hristos, care a inbracat chip de om, Dumnezeu Tatal S-a facut cunoscut oamenilor.
Iisus Hristos si-a afirmat dumnezeirea sa nu numai prin cuvintele si invatatura Sa, ci mai ales prin faptele, minunile si profetiile sale. Mununea cea mai mare, care a confirmat ca El este cu adevart Fiul lui Dumnezeu, este Invierea Sa din morti.
In ivatatura crestina este implicata si conceptia despre om, antropologia, care sta in stransa legatura cu Dumnezeu. Omul a fost creat de Dumnezeu (Fac. 1,27) ca implinire si desavarsire a intregii creatii. Chipul lui Dumnezeu din fiinta omului orienteaza omul spre indumnezeire, iar dreptii care traiesc o viata curata si sfanta se fac (II Petru 1,4)
Caci stim ca atunci cand Se va arata Iisus, ne incredinteaza Apostolul Pavel, vom fi asemenea Lui, fiindca Il vom vedea precum este.
In morala, Evanghelia lui Iisus aduce o innoire si un progres tot atat de mare: principiul si temeiul raportului dintre oameni este iubirea, iar semenii nostrii devin prin iubire fratii nostrii.
Iubirea ete cea mai mare porunca data de Iisus Hristos: (Matei 22,37-39; Marcu 12,29-31)

va urma.

Pagina 1 din 24012345102030...Ultima »