Parintele Cleopa – Despre pacatele ce le face omul impotriva celor zece porunci

9:50 pm, decembrie 15, 2010 în Dreapta Credință, Păcate, Părintele Cleopa de admin

Parintele Cleopa

Parintele Cleopa

Impotriva poruncii gresesc: – Cei fara de Dumnezeu; – Cei cu multi dumnezei; – Cei ce se leapada de pronia lui Dumnezeu si cred in noroc, in superstitii, ursitori, fermecatori, vrajitori, descantatori, eretici; – Cei ce se nadajduiesc spre sine si spre alti oameni; – Cei care se deznadajduiesc in mila lui Dumnezeu; – Cei care se hotarasc de a pacatui pana la moarte si a nu se pocai; – Cei ce urasc pe Dumnezeu si se leapada de El; – Cei care ispitesc pe Dumnezeu si cer de la El minuni fara de nevoie; – Cei care fura lucruri sfinte si bisericesti; – Cei care cumpara cu bani darul lui Dumnezeu; – Cei care se lenevesc si nu voiesc a invata tainele credintei celei dreptmaritoare; – Cei care citesc carti eretice si care se impartasesc cu nevrednicie cu Sfintele si Preacuratele Taine ale lui Hristos.

La porunca a II-a gresesc: 52 – Cei care se inchina zidirii in locul Ziditorului; – Cei care prin impartasirea catre materie slujesc zidirii in locul Ziditorului, asa cum sunt iubitorii de argint, desfranatii, lacomii cu pantecele, pe care Apostolul ii numeste inchinatori de idoli, zicand: Omorati madularele voastre cele de pe pamant: desfranarea, iubirea de argint si lacomia, care este slujire de idoli (Col.

3, 5) si carora dumnezeul lor este pantecele (Filip. 3, 11); – Toti cati au evlavie fatarnica; – Cei care cred in viziuni si in vedenii desarte si inselatoare; – Toti iubitorii de dezmierdari, care iubesc chipurile si idolii patimilor cu mintea si cu inima lor.

La porunca a III-a gresesc: – Toti hulitorii, cei ce jura stramb si pun pe altii sa jure; – Cei ce zic „zau” sau „Dumnezeu stie”; – Cei ce fac fagaduinte bune si le calca; – Proorocii cei mincinosi, dascalii cei mincinosi, ereticii; – Cei ce fac glume cu cuvintele Sfintei Scripturi; – Cei ce hulesc si cartesc impotriva lui Dumnezeu la necazuri si la suparari; – Toti care nu sufera cu rabdare si multumire bolile, necazurile, pagubele si alte incercari care le vin prin ingaduinta lui Dumnezeu; – Toti care hulesc adevarul si Sfintele Scripturi si zic ca in Scriptura se afla basme si alte neadevaruri.

La porunca a IV-a gresesc: – Toti care nu merg regulat la Sfanta Biserica in ziua Duminicii, intru care a mutat Dumnezeu sambata cea veche; – Cei ce lucreaza in Duminici si Sarbatori; – Cei ce praznuiesc paganeste si nu crestineste si se duc in Duminici si sarbatori la carciumi, la baruri, la jocuri, la filme nepermise, la scranciob, la jocuri de noroc; – Toti pastorii duhovnicesti care nu invata poporul in zile de Duminici si sarbatori, din Sfanta Evanghelie si din alte invataturi ale Sfintei Scripturi.

La porunca a V-a gresesc: – Toti copiii care nu cinstesc si nu asculta pe parintii lor; – Cei care nu asculta de parintii lor duhovnicesti, de arhierei, de duhovnici, de dascalii Bisericii; – Toti supusii care nu asculta de stapanii si conducatorii tarii lor; – Toti parintii trupesti si duhovnicesti care nu se ingrijesc de fiii lor trupesti si duhovnicesti; – Barbatii care nu ingrijesc trupeste si sufleteste de femeile lor si femeile care nu asculta de barbatii lor cand aceia le invata pe ele cele bune.

La porunca a VI-a gresesc: – Toti care omoara pe altii cu mana lor sau prin alte mestesuguri, sau prin para si clevetire; – Toti care omoara sufleteste pe altii, precum sunt ereticii si invatatorii cei mincinosi; – Cei ciumati care molipsesc pe altii in vremea ciumei sau holerei sau a altor boli molipsitoare; 53 – Cei care se arunca pe sine in primejdie de moarte fara de socoteala si se omoara singuri in orice fel; – Femeile care omoara pe pruncii lor si cei ce le ajuta pe ele la acest mare pacat; – Toti cei care fac sminteala prin pilda vietii lor celei rele; – Toti care se bucura de raul si primejdia aproapelui lor; – Toti care zavistesc si se mahnesc pentru binele si sporirea aproapelui lor.

La porunca a VII-a gresesc: – Toti cati preacurvesc cu femei straine, maritate sau nemaritate; – Monahii care au cazut din fagaduinta; – Cei ce se sulemenesc cu scopul de a atrage pe altii in cursa desfranarii; – Cei ce au cazut in desfranare duhovniceasca (eres); – Toti cati au indemnat pe altii sa pacatuiasca sau i-au sfatuit prin scrisori si prin alte mijloace spre pacatul desfranarii.

La porunca a VIII-a gresesc: – Toti furii, talharii, rapitorii cei ce iau cu sila lucrurile sau viata altora; – Toti care fura din averea altora; – Toti negustorii care fura cu viclesug prin cumpene nedrepte si insala la cantar; – Toti care cumpara lucruri de furat stiind aceasta; – Toti care iau amanet lucru strain si il strica sau nu-l dau inapoi in starea in care a fost; – Toti care fura prin acte false de la stat, de la Biserica sau de la oricine; – Cei ce lucreaza cu viclesug si cu nepasare la lucrul aproapelui si il fac in paguba in loc de folos; – Toti cati amesteca cele bune cu cele rele (cum ar fi vinul curat cu apa, lapte cu apa, smantana cu lapte, mierea cu zahar, semintele de grau cu alte seminte, cu corpuri straine, spre a trage mult la cantar s.

a.m.d.) – Cizmarii, croitorii, lemnarii, cojocarii si alti meseriasi care fac lucrul rau sau fura din materialul care li s-a incredintat, spre a face lucrul cerut. – Toti care muta gardul sau hotarul s.a. La porunca a IX-a gresesc: – Cei ce marturisesc stramb asupra altora; – Cei ce jura stramb spre paguba altora; – Cei ce primesc si se invoiesc cu minciunile mintii, adica cu pareri gresite asupra altora; – Cei ce rad de sluteniile si neajunsurile firesti ale altora; – Cei ce indeamna pe altii sa jure starmb; – Cei ce clevetesc pe fratii lor si ii parasc pe ei la atii spre a le face paguba sau necinste; – Judecatorii care prin mita judeca stramb; – Toti cei care spun minciuni sau indeamna pe altii sa spuna minciuni sau sa jure stramb; – Toti care din zavistie pun piedica altora care au dregatorii spre folosul de obste al poporului.

La porunca a X-a gresesc: – Toti care poftesc lucru starin, ca de exemplu: femeie, casa, tarina, bou, sluga, slujnica, haine, avere si toate cate sunt ale aproapelui. 54 * Sa se stie ca din cele 10 porunci, 4 erau scrise pe tabla cea dintai si ele invatau dragostea si datoriile noastre fata de Dumnezeu, iar celelalte porunci erau scrise pe tabla a doua si ele invatau dragostea si datoriile noastre fata de aproapele.

Din acestea, cinci opresc pacatul cu lucrul: cinsteste pe tatal si pe mama, sa nu ucizi, sa nu desfranezi, sa nu furi, sa nu marturisesti stramb impotriva aproapelui. Iar porunca a zecea este mai subtire, caci opreste pacatul spre a nu se face nici cu gandul si nici cu pofta.

Cu alte cuvinte aceasta porunca scoate pacatul din radacina lui. Nu opreste numai sa nu desfraneze cineva, ci nici sa nu priveasca cu pofta la femeie. Aceasta sfanta porunca ne invata pe noi si ne porunceste sa ne pazim inima noastra de poftele si de gandurile cele rele care izvorasc din ea, caci dupa cuvantul Domnului: Din inima ies: gandurile rele, uciderile, adulterele, desfranarile, furtisagurile, marturiile mincinoase, hule (Matei 15, 19).

Si in alt loc zice: Cel ce cauta la femeie cu pofta, a si precurvit cu ea in inima sa. Dumnezeiescul Ioan Gura de Aur zice: „Precum flacara aprinde pe trestie, asa pofta aprinde pe suflet. Precum fumul intuneca si vatama ochii, asa pofta intuneca si orbeste mintea”.

Si iarasi zice: „Radacina a preacurviei este pofta cea neinfranata”. V-am spus aceasta asa pe scurt, ca sa intelegeti care sunt pacatele noastre impotriva celor zece porunci, mai ales ca dupa molitfa de spovedanie, atat a monahilor, cat si a mirenilor, urmeaza spovedania.

Prin aceasta aducere aminte am vrut sa va ajut sa tineti minte la spovedanie, daca nu toate, macar unele din ele. Iar daca nu le puteti tine minte, spre a reusi bine spovedania, sa vi le scrieti pe hartie si asa sa le spuneti cu amanuntul, caci spovedania, daca nu se face cum trebuie, nu foloseste sufletului, ba, mai mult, atrage asupra lui mania Domnului, mai ales daca nu din nestiinta si uitare, ci din lene si rusine nu se sileste cineva a spune toate inaintea duhovnicului sau.